Världens smaker: Lättsam tisdag

2.13.2007

Lättsam tisdag

Idag har vi haft tur! Det snöade i stort sätt hela dagen, lätta fina snöflingor som täckte alla gamla isiga spår runt omkring oss. När vi kom hem bjöd grannarna på mellis: en jugoslavisk spenatpaj med rostade paprikor till. Mätta blev vi och middagsplanerna försvann så som spåren under snön. Ändå tänker jag laga en soppa i fall någon av barnen blir hungrig. Jag hade redan planerat att ta tillvara en bit grekiskt bröd som blev kvar från helgens fester. Man kan faktiskt laga en jättegod vitlökssoppa på det! Precis som man gör i Spanien. Detta recept fick jag lära mig av min mamma, en riktig gourmet!

Vitlökssoppa
En bit gammalt vitbröd, delad i 1 cm tjocka skivor (ca 4 skivor)
1-2 dl olivolja
4 vitlöksklyftor
1-2 tsk paprikapulver (det finns flera olika sorter men denna soppa ska kryddas med den milda sorten, dvs 'söt'paprikapulver)
1-2 köttbuljongtärningar
vatten
ev. hackad persilja

Värm oljan i en gryta. Bryn vitlöksklyftorna tills de blir guldbruna och ta sedan bort dem. I samma olja, stek brödskivorna lite grann, de ska inte bli rostade eller bruna. Tillsätt paprikapulvret blanda det med brödet (paprikapulver bränns mycket lätt) och tillsätt ca. 1 liter vatten och 1 buljongtärning. Låta koka i ca 10 min. och smaka av ev. med en till buljongtärning och ev. lite hackad persilja. Om du gillar vitlök kan du pressa i en eller flera av de stekta klyftorna i soppan. Du kan även röra i 1 rått ägg inför serveringen.

Denna soppa kallar jag för 'brödsoppa' eftersom min dotter säger att hon inte gillar vitlök ;-) men eftersom vitlökssmaken är mycket mild är soppan en av hennes favoriter!

Inga kommentarer: