Världens smaker: Grön curry och Thailand

3.07.2007

Grön curry och Thailand

Det är flera år sedan jag var i Thailand, men en av de saker jag skulle vilja uppleva igen är maten! Vilken gastronomisk upplevelse det är att smaka på alla rätter thailändarna har skapat genom tiderna. Klart jag köpte med mig en kokbok och har sedan dess lagat flera av rätterna. Idag blev det grön curry med grönsaker och fisk (Hoki är en mycket bra sort att koka i såser). De flesta har nog tillgång till färdiga grön currysås så jag tänker inte skriva receptet här idag. Men jag kan tipsa om att rätten är mycket enkel att laga, från början till slut tar det högst 1/2 timme, och det räcker gott och väl till att koka ris och koppla av medan köket fylls av härliga thai dofter.

2 kommentarer:

Daniel Brahneborg sa...

Näst efter koreansk mat kommer thailändsk grön curry som klar tvåa. Jag brukar göra den på kyckling däremot.

Kul att hitta fler som gillar koreansk mat, den är ju lite speciell.

Gabriela, the Food Lover! sa...

Jo, grön curry smakar underbart med kyckling men jag hade lite fisk hemma som jag ville ta vara på. Men jag har oxå provat med andra sorter kött och den blir lika god varje gång.