Världens smaker: Turkiska köftes

3.13.2007

Turkiska köftes

Idag fick min man och 13-åringen laga mat efter ett recept jag har haft i flera år. I Turkiet finns mycket gott! När jag var där upplevde jag många annorlunda smaker som verkligen är otroligt goda.

Köfte (4 pers)

400 g. köttfärs
2 ägg
1 litet rivet lök
4 msk ströbröd
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 krm malet kanel
mjöl
olja

Lägg köttfärs, rivet lök, ströbröd, salt, svartpeppar och kanel i en bunke. Blanda väl. Forma fingerlånga 'köfte' eller avlånga köttbullar, ca. 2,5 cm långa. Rulla dem i mjöl. Värm 1 dl olja i en stekpanna och stek bullarna tills de har fått en knaprig yta. Efterstek under lock eller i ugn i ca 5-10 min. Servera med bulgur eller ris, en fräsk sallad och turkisk yoghurt.

Smaklig måltid!

Mer om: , ,

Inga kommentarer: