Världens smaker: Kyckling med vita bönor

3.14.2007

Kyckling med vita bönor

Jag hittar ofta på när jag lagar mat och för det mesta blir rätterna uppskattade här hemma, speciellt av barnen. Idag blev det kycklingfiléer med vita bönor i tomatsås med ris och sallad till. Jag passar även på att laga lite extra så vi vuxna har lunchen klar dagen efter.


Kyckling med vita bönor (6 pers.)


5 kycklingfiléer delade på mitten (ca. 900 g.)
2 burkar krossade eller hela tomater (passerade får också bra)
5-6 dl färdigkokta vita bönor (konserverade går jättebra)
1 vitlöksklyfta
1 lagerblad
1 1/2 tsk salt
1 krm peppar
2 tsk socker
1 tsk timjan
olivolja

Kör tomaterna och vitlöken i mixer eller använd dem som de är och pressa vitlöken i. Värm 3 msk olivolja i en gryta och bryn kycklingen. Lägg den på en tallrik. Häll i tomatsåsen i samma gryta, tillsätt lagerbladet, socker och salt och låt puttra under lock i 15 min. Lägg kycklingbitarna i tomatsåsen och låt koka på svag värme i 10 min. Tillsätt de vita bönorna och rör om. Låt småkoka i ytterligare 5 min.

Hoppas det smakar!

Inga kommentarer: