Världens smaker: Chili con carne

4.23.2007

Chili con carne

Det är ruggit väder och då passar det bra med något riktigt varmt och mättande till middag. Barnen brukar vara riktigt hungriga på måndagar och jag tyckte att en chili con carne gryta med goda tillbehör skulle smaka bra. Alla åt mycket!

Chili con carne med köttfärs och svarta bönor (till ca 4-5 liter)

900 g. svarta bönor
400 g. köttfärs
2 burkar passerade tomater (eller krossade om man gillar bitarna)
1 lök
2 vitlöksklyftor
4-5 köttbuljongtärningar
olja

Tillbehör:
finhackad koriander
skivad avokado
inlagda jalapeños eller annat inlagd chilli
gott bröd att suga upp såsen med

Jag ställde bönorna i blött tidigt på morgonen. De ska ju blöttläggas flera timmar så att de inte tar så lång tid att koka. Runt 16.30, när vi kom hem, sköljde jag bönorna i friskt vatten och la dem i en stor 5-liters gryta med ordentligt med vatten. Så fort de kokar upp ska man vara försiktig eftersom det är lätt att de kokar över och det är jättesvårt att torka bort intorkad bönspad. Låt bönorna småputtra i 1 1/2 timme. Under tiden finhackade jag löken och vitlöken och stekte dem med köttfärsen i lite olja. Jag hällde över de passerade tomaterna, rörde om och lät koka under lock i ca 45 min.

Kl. 18 hällde jag över köttfärssåsen i bönorna och tillsatte buljongtärningarna. Man ska röra om ordentligt och låta småkoka under lock i ca. 1 timmer eller tills bönorna är mjuka.

Chili con carne är en bra rätt att frysa in i portioner.

Inga kommentarer: