Världens smaker: Enkelt och gott på 20 min!

4.05.2007

Enkelt och gott på 20 min!


Medan jag kokade ris strimlade jag grönsakerna och köttet, finhackade ingefäran och värmde woken. En wok är en av människans underbaraste kökredskap! Den blir varm på några sekunder och det går snabbt att tillaga det mesta utan att konsistensen går förlorat!

Orientalisk wok

200 g. skinkstek, strimtad
2 paprikor (jag tog en gul och en röd)
1 zucchini, strimlad
1 msk finhackad ingefära
en knäve cashewnötter
2 msk sesamfrön
1 tsk korianderfrön
1/2 bruna senapsfrön
ett par torkade chillifrukter (jag tog italienska peperoncino)
juicen av 1/2 lime
soyasås
olja

Värm ett par msk olja i en wok eller stor stekpanna. Stek korianderfrön, sesamfrön, chillifrukt och ingefäran under omrörning någon minut (detta gör att smakerna verkligen genomsyrar resten av ingrediensera) och lägg i köttet. Stek i ca 5 min, tillsätt grönsakerna och stek ytterligare 5-7 min. Rör om ofta! Rör i nötterna och sesamfrön, smaka av med soyasås och servera med kokt ris.

Jättegott och jätteenkelt!

1 kommentar:

Gabriela, the Food Lover! sa...

Thankx Jeena! I'm working on a blog in English so more people will have access to my food. :-)