Världens smaker: Riktig matlagning

4.03.2007

Riktig matlagning

Äntligen blev jag klar med en uppgift som skulle in snarast och jag kunde unna mig en lugn stund i köket. Vi tog en paus under eftermiddagen, gick och handlade och köpte en riktig fin biff från Brasilien. Till den hade jag färsk grön tagliatelle med smör och gorgonzola samt stekt gul paprika. Det var verkligen en riktig god måltid, speciellt efter alla de där bananpizzorna och pommes fritsen ...

Stekt paprika

1 gul paprika
1 liten rödlök
2 vitlöksklyftor
några ruccola blad
1 msk olivolja
ev. lite salt

Strimla paprikan, skiv löken och vitlöken riktigt tunt. Värm olivoljan och stek paprikan, löken och vitlöken under omrörning på hög värme i ca 7-8 min. Lägg i ruccolan och rör om. Smaka av med ev. lite salt.

___

Snabb pastasås

smör
gorgonzola eller annan stark ost
pasta av valfri sort (färsk pasta passar nog bäst till denna 'sås')

Medan din pasta kokar värm en klick smör och en bit gorgonzola i micron (eller en liten kastrull) tills smöret och osten smälter ( ca 40 sek.). När pastan har kokat färdigt, häll av vattnet, och rör i smöret och osten. Rör om ordentligt och servera.


Tyvärr kunde jag inte ta några bilder :-( men hoppas det inte är så svårt att få en blick över dessa lätta recept.

Inga kommentarer: