Världens smaker: Krubbs anjovistävling

4.15.2007

Krubbs anjovistävling

Ok! Nu har jag äntligen kommit på 2 recept som är inspirerade av det fina vädret vi har haft idag. Den ena, 'anjovispinnar', är tänkt som tilltugg till en läskande dryck en varm sommarkväll. Den andra är en förrätt som är mycket lätt med mjuk smak, vilket inte förstör smaklökarna inför huvudrätten. Jag lagade bägge idag, medan min man satte ihop vår första grill! Vi hoppas kunna inleda grillsäsongen redan imorgon (om vädret tillåter så klart ;-). I alla fall, här är mina bidrag till Jesper-Krubbs anjovistävling:

Anjovispinnar (4 pinnar)

1 smördegsplatta
4 anjovisfiléer
4 strimlor mozzarela

Tina smördegsplattan. Värm ugnen till 225g. Kavla ut plattan lite grann (jag tycker dem är för tjocka ibland). Dela den i 4 delar. Lägg en anjovisfilée och en strimla mozzarela på varje del. Rulla ihop ordentligt och tryck till kanterna så att osten inte rinner ut när pinnarna bakas. Baka i ca 20min eller till dem är gyllengula. Servera varmt.





Ugnsbakade tomater med anjovis (4 pers)

4 tomater
4 anjovisfiléer
200 g. getost (typ feta)
3 msk grädde

Värm ugnen till 200 g. Finhacka anjovisfiléerna. Mosa getosten och blanda med anjovis och grädde. Skär bort toppen på tomaterna och skrapa bort innehållet med en sked. Fyll tomaterna med anjovisröran och sätt på den bortskurna toppen. Baka i ca 25 min.



_______

Jag måste erkänna att detta med anjovis är verkligen annorlunda för oss här hemma och det har varit en utmaning att komma på något nytt, enkelt och gott recept. Om någon har lust att prova mina uppfinningar är Du jättevälkommen att lämna dina synpukter till mig!

Inga kommentarer: