Världens smaker: Mycket lyckat bbq

4.17.2007

Mycket lyckat bbq

Min man och jag grillade i går kväll. Svårt var det att hitta grillkol, den verkar ha tagit slut under helgen, och jag fick ta bussen till andra snabbköp där jag äntligen hittade en påse. Väl inne i affären gick jag runt och hittade några underbara revbensspjäll, riktigt tjocka och fräscha. Klart jag köpte dem, och en massa olika korvar, kycklingfilé och turkiska paprikor som är jättegoda.

Jag marinerade alla våra olika köttsorter i olika marinader i ett par timmar innan grillningen skulle sätta igång.

Till nötbiffarna tog jag balsamvinäger, solrosolja, lea & perrins, svartpeppar och salt.
Till kycklingen pressad lime, solrosolja, salt och oregano.
Till revbenen honung, lea & perrins, salt, peppar och lite solrosolja.

Korvarna och paprikorna fick klara sig precis som dem är. Och jag vet att det verkar vara mycket mat för 2 pers men vi brukar ju alltid laga extra så att vi har till lunch eller middag dagarna efter...

Vi grillade i lugn och ro och åt våra köttsorter med tsatziki, världens underbaraste getost (se mitt tidigare inlägg här), tomater med olivolja, färska små pitabröd som vi värmde på grillen och rött vin. Det var många som kikade ut och undrade vad vi höll på med en måndagskväll men varför vänta tills helgen? Varje dag kan man unna sig något gott, ibland kan man ta tid på sig att laga riktig 'slow food', vilket en bbq är, och umgås och koppla av medan doften av nygrillat fyller luften runt omkring oss.

Carpe diem!

Inga kommentarer: