Världens smaker: Middag på en kvart

5.02.2007

Middag på en kvart

Det var längesedan jag skrev ett inlägg men jag har funderat mycket över detta med att vi slönger så mycket mat. jag kan fortfarande inte förstå varför någon

1) köper mat som inte kommer att ätas upp
2) slänger pengar i sopnedkastet

Det kan väl inte vara så svårt att laga något gott på rester. Då slipper man slänga dem, sparar pengar och äter god hemlagad mat.

Här är en rest-recept jag lagade idag med en överbliven grillad kycklingbröst och ca. 5 dl kokt ris från igår.


Ris och grönt

1 zucchini
1 röd paprika
2 gröna turkiska paprikor
1 stor bit ingefära
1 vitlöksklyfta
1 grillad kycklingbröst
färsk koriander
lite soyasås
olja

Hacka vitlöken, ingefäran och koriandern. Strimla grönsakerna och kycklingen. Värm ca. 3 msk olja i en stor stekpana eller wok. Stek alla ingredienser utom soyasåsen på hög värme i ca. 7-8 min. Rör om ofta. Smaka av med soyasås och servera.

Hoppas fler blir inspirerade och tar till vara rester och annat gott!

Inga kommentarer: