Världens smaker: Varför slänger vi mat?

4.25.2007

Varför slänger vi mat?

25% av det vi köper... slänger vi verkligen så mycket mat här i Sverige? Jag som trodde att vi var så bra på att ta vara på resurserna och värna om miljön. Så bra på att upplysa konsumenter, prata om allt ekologiskt, ge pengar till andra i nöd mm mm mm... Men om det är så som flera tidningar skriver, bl a SvD, Aftonbladet, Dina Pengar m fl VARFÖR GÖR VI DET? Kan man inte dela med sig istället till de hemlösa? Eller andra som skulle uppskatta lite extra mat? Är det så att vi har fastnat i en så enorm konsumism att det vi köper har inget betydelse, slita och släng principen fast lite mer avancerad, nu slänger vi sånt som inte ens är förbrukad.

Kan vi inte göra något åt det?

4 kommentarer:

Kinna Jonsson sa...

Jag tror jag hört talas om något projekt i Göteborg (volontärt förstås) där man åker runt till bl a bagerier och samlar in överblivna varor. De delas sedan ut till hemlösa. Tänk om någon kunde driva det i Stockholm också?

Gabriela, the Food Lover! sa...

Det skulle vara nåt det! På min dotters fritids slänger dem massor med god mat. Jag har sett hur 50 kokta korvar har åkt direkt i soppåsen därför att byråkratin inte tillåter något annat. Även på skolan äter många inte lunch och då slängs maten... åtminstone här hemma försöker vi ta vara på minsta lilla smula.

Anonym sa...

jag har praktiserad nu på en mat affär och där slänger dem allt när förpackningen går sönder eller bröd som datumet tar slut efter tre dagar dem slänger det hellt enkelt utan att tänka som om dem inte förstår hur mycket maten är värd jag har fått dålig samvete hela veckan jag fattar inte hur kan man slänga maten utan att tänka på att det finns hur många männickor som svälter och dör av huger och här slänger man maten bara om förpakningen går sönder alltså påsarna och förpackningerna är mycket viktigare än innehållet. man borde tänka på miljö mer och hitta verkligen en lösning till det.det finns säkert många lösningra för det att sälja det billigare eller något annat jag vill verkligen jobba på det och kunna ändra det man får tänka att någon gång kommer att bli nöd och man har inget att kunna äta jag hoppas verligen om vi tillsammans kunde göra en projekt och hitta lösningar för det då skulle man kunna spara både miljö och pengar och framförallt bra samvete

Gabriela, the Food Lover! sa...

@Anonym:

Hej! Jag märker att du är riktig orolig ang. matslöseriet... det är jag med! Ibland tänker jag på hur det var tidigare, här i Sverige, och hur det fortfarande är i många andra länder där mat ofta säljs lösvikt, utan förpackningar (som godis här hemma), mjölken levereras hem i returflaskor, man tar med sig sin egen 'förpackning' (en burk, en tygbit) och på så sätt sparas massor av onödiga förpackningar. Men detta ändrades här (och på andra ställen) pga hygien. I Alby såldes alla möjliga sorters bönor och ris lösvikt men snabbköpet fick sluta med det just pga 'hygieniska skäl'... dock tycker jag att lite bakterier inte gör oss skada och skadan på miljön samt slöseriet är värre. Meila mig gärna om du vill diskutera mer om detta!

Kram på dig!

:D