Världens smaker: Linssoppa har blivit populärt!

11.17.2007

Linssoppa har blivit populärt!

För en tid sedan kom 'Mat-Tina' ut med att starkt förklara för oss vanligt folk att "det är 'skitsnack' att soppa inte mättar" (hennes uttalande ska finnas här, men länken verkar inte längre fungera). Det här har många av oss alltid vetat! I flera länder börjar man med en enkel soppa som förrätt eftersom dessa inte kan betraktas som 'mättande mat'. Exempel på såna är buljonger med grönsaker eller pasta, tomatsoppa, majssoppa, osv.

Men, soppor som mättar är klassade som huvudrätter i sig eftersom de är så fylliga. Några såna är de Spanska 'potajes', som innehåller baljväxter, kött, grönsaker... Man kan då antingen välja att äta först en tallrik soppa utan köttet och grönsakerna, och få dessa serverade efteråt som ett slags andra rätt.

Jag lagar linssoppa mycket ofta här hemma. Alla älskar den! Men den blir aldrig likadan eftersom jag brukar ta vad som finns i kylen och skafferiet. I alla fall är smaken otroligt god, just linser (gröna och bruna) har en mycket god smak i sig och med lite kryddor, vitlök, olivolja och ev. en korv-, chorizo- eller köttbit blir de mycket fylliga. Dessutom går det bra att frysa in och värma vid andra tillfällen.

En rätt att rekommendera när man har ont om tid, ont om pengar eller helt enkelt vi äta något varmt, gott och mättande!




Enkel linssoppa (ca. 10 portioner beroende på mängd kött och grönt du tillsätter)

500g. gröna eller bruna linser
1 rödpaprika
korv (falukorv, chorizo, bratwurst spelar ingen roll, med prinskorv är det jättegott)
ev. bacon
gröna bönor, morötter, potatis
vitlök
lök
olivolja
timjan, oregano, paprikapulver
några buljongtärningar av valfri sort

Rensa och skölj linserna. Koka dem i en stor gryta med riktigt med vatten i ca. 30. min. Under tiden förbered övriga ingredienser.

Finhacka paprikan, löken vitlök i valfrimängd. Fräs i olivolja (ev. med bacontärningar). Häll över röran i linserna. Tillsätt korven, morötter och potatis i lagom stora bitar. Smula när 3-4 buljongtärningar, rör om, och låt småkoka under lock i ca. 15 min. Tillsätt gröna bönor (eller annat grönt du gillar, t ex spenatblad eller mangold i strimlor). Smaka av med timjan, oregano, paprika, och ev. en till buljongtärning.


Mer om: , , ,

3 kommentarer:

Pumita sa...

Hej hej! Hittade åter till dig via en gammal kommentar hos mig och såg din smarriga linssoppa! Mmm, vad gott! Jag tror jag ska laga det idag. :)

Gabriela, the Food Lover! sa...

Hej Pumita! Vad roligt att du blev sugen... hoppas linserna smakar! Fast de brukar alltid göra det :P

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack