Världens smaker: Kyckling på tisdag

2.20.2007

Kyckling på tisdag

Återigen lagade min man mat. Det blev en riktig god grillad kyckling som är saftig och smakrik. För ett tag sedan berättade 2 kompisar om dem grillade kycklingarna de säljer på snabbköpen. Aldrig mer att jag köper en sådan! För mer info meila mig...

Grillad kyckling (2 pers)

1 kyckling
1 lime
2 tsk salt
2 msk olja
2 msk oregano

Värm ugnen till 170 grader. Skölj kycklingen, häll olja och pressa lime samt strö salt och oregano över den. Sätt in i ugnen i ca 1,5-2 timmar. Vänd på kycklingen varje 1/2 timme. Servera med en färsk tomat- och löksallad.

Enjoy!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Inspirerande recept måste jag säga! Men vad menar du med att 2 kompisar berättat om kycklingarna från snabbköpen? Blir lite orolig, efterom jag ska äta en sån idag :)

Gabriela, the Food Lover! sa...

Hej Anonym!

Tyvärr fick jag veta av ett par vänner som arbetade vid ett större snabbköp i Stockholm att de grillar kycklingarna som inte kan säljar eftersom bäst före datumet har gått ut. Det är jätteenkelt att laga kyckling själv! Bara att köpa färska kycklingdelar eller hela kycklingar, smaksätta med olja av någon sort, lite lime eller apelsin, kryddor (oregano), vitlök om man vill och salt. Stoppa in i ugnen medan du gör något annat i en timme för delarna och 1 1/2 (ungefär) för hela kycklingar. Samtidigt kan du passa på att rosta rotfrukter tillsammans med kycklingen! Bra och billig mat och då vet man exakt vad det är man stoppar i sig!

Hälsningar,

Xilonen