Världens smaker: En riktig snabbis

3.28.2007

En riktig snabbis

Jag hade kokt basmatiris i kylen och kom ihåg denna den enklaste och snabbaste av rätter man kan tänka sig. Nyttigt och billigt med lite grönt till.

Risplättar

Ingredienser (4 pers):

6 ägg
4-5 dl kokt ris (det blir bäst med kallt överblivet ris)
1 mozarella
några blad basilika
salt
olivolja

Vispa äggen, blanda i riset, små bitar mozarella, hackad basilika och 1 1/2 tsk salt. Värm rikligt med olivolja i en stekpanna, och stek 3 - 4 risplättar per gång. Om du har en plättpanna, vilket jag inte har :-( , får du underbara små risplättar att bjuda på!




Man kan, så klart, variera dessa risplättar och ersätta lite ris med tonfisk, skinka, ärtor, linser...

Mer om: ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mumma för en fattig student som just börjat lägga budget för kommande månad. Ris är en sån grej jag aldrig blir trött på - iaf inte i plättar. Ska mao provas.

Karin W. sa...

Risrester är ju någonting som man får då och då. Jag brukar stoppa dem i frysen. Där ligger riset till frysen städas och blir oftast kasserat. Risplättar - intressant recept. De ska jag prova att göra.

Gabriela, the Food Lover! sa...

@ omar ud-din: vad roligt att du har blivit inspirerad! Och att du har hittat något som passar din budget... jag minns min studenttid och mer billig men bra mat kommer du att hitta här!

@ Karin: Prova gärna! Man kan göra massor av grejer med ris, faktiskt. Berätta gärna sen när du har provat receptet!

Unknown sa...

Yes det ska bli min brunch imorgon
handla ägg och mossarella fixar jag