Världens smaker: Lördags lunch

3.10.2007

Lördags lunch

Idag passade jag på att koka kikärtor under morgonen, medan solen sken och vi pysslade med 'vårsaker' man måste göra. Jag köper nästan aldrig färdigkokta bönor eller kikärtor utan kokar själv och fryser in i mindre förpackningar som kan tinas snabbt när jag får för mig att lägga till några i någon gryta, pastarätt eller sallad. Hälften av kikärtorna blev till en vegetarisk gryta som vi åt till lunch (rätt sent, som vanligt) med lök, potatis, morötter, röd paprika och smaksatt med några grönsaksbuljonger, lagerblad, paprikapulver. En mycket barnvänlig rätt som har mjuka smaker och är nyttig och billig.

När man lagar en sådan gryta är det bra att tänka på att inte lägga till alla ingredienser på en gång; t ex ska man tänka på att både potatisen och morötterna behöver längre koktid än paprikan. men det beror också på vilken storlek bitarna har. Min svärmor åt med oss idag och tog med sig resterna vilket är jättebra då min mans 13-årige son följde med henne hem. Han äter som en häst och för henne passar det bra att ha lite extra färdiglagat när han sover över.

Inga kommentarer: