Världens smaker: A Real Man's Meal

3.25.2007

A Real Man's Meal

Det har blivit lite glest mellan inläggen men jag har jobbat ute i trädgården tillsammans med min man hela helgen. Nu har vi ont i muskler vi inte visste fanns... och känner oss riktigt nöjda med allt vi har gjort, speciellt är det skönt att röra på sig ute i solen, och att vara ute långt från datorerna. Efter all jobb tänkte jag att vi förtjänade en riktig middag, en sån som riktiga män äter för att bygga upp musklerna ;-) eller något lätt men gott och nyttigt. Det blev så klart 'chili con carne', lite inspirerad av åren jag bodde i Kalifornien. De flesta har nog hört om debatten kring chili con carne... ska det vara bönor i? ska det vara röda eller bruna? ska det vara tomater i? Speciellt i Texas är debatten alltid livlig men chili con carne kommer att förebli en rätt med oändliga variationer. Här och här finns mycket att läsa om denna mycket klassiska 'amerikanska' rätt som har sina rötter i 1800-talet och cowboy tiden.

Alltid när jag lagar chili con carne blir det annorlunda. Jag följer inte något recept utan har en svag idé om hur jag vill att den ska smaka just den dagen. Jag minns en gång jag lagade en 5 liters gryta att bjuda på när jag hade fest hemma och det blev tomt i grytan efter bara några minuter! Bra, billigt, enkelt... det enda man behöver är lite tid och just på en söndag har man nog tid att låta bönor och kött småkoka i flera timmar om man vill. Dessutom kan man laga mycket och frysa in, vilket jag gjorde idag. 1 1/2 kg kött + 900 g. okokta bönor räcker långt. Jag tog röda bönor idag... en ny sort för mig importerad från Iran och jättegod!

Så här gjorde jag idag.

Ingredienser (till ca 5 liter färdig chili):

900 g. bönor (röda, bruna, svarta) blöttlagda över natten
1 1/2 märgpipa (eller grytbitar)
1 burk krossade tomare (400 g.)
4 köttbuljongtärningar
1 dl hackad koriander
2 chipotle chilis (eller annan röd chili men jag gillar chipotle eftersom den har en härlig rökt smak)
1 gullök, finhackad
3 vitlöksklyftor, finhackade

Koka bönorna i nytt vatten i ca 2 timmar. Fräs i lite olja de krossade tomaterna med löken, vitlöken och chilis i ca 10 min. Tillsätt tomatsåsen i bönorna. Dela köttet i ca 2 cm stora cuber och lägg i dem i bönorna. Tillsätt köttbuljongen och låt småkoka i ca 1 1/2 timme. Akta så att inte all vatten kokar bort. Nu kan du själv välja hur mycket väska du vill ha i grytan. Jag tycker att min blev lite för rinnig idag och lät den koka utan lock i ca 20 min så att vattnet kokade bort. Smaka av ev. med salt och koriander.



Medan maten klarade sig själv fixade jag lite med mina växter, eller försök till växter. Jag köpte några kryddor igår och omplanterade dem idag: citronmeliss, timjan, oregano, basilika... vi får se om de gillar läget. Sedan har jag odlat fram tomatillo och olika sorters chili samt broccoli, tomat, paprika, smultron och salvia. Ruccolan och chicorian får vänta tills det blir lite varmare. Hoppas de växer och ger oss mat och smak snart! Vår kanin blir nog glad åt alla färska blad hon snart kommer att få upptäcka själv.

Mer om: , , ,

Inga kommentarer: