Världens smaker: Resor och ägg

3.26.2007

Resor och ägg

Å vad jag är sugen på att resa bort och uppräcka nya spännande platser! Min dotter har precis kommit hem från Kenya, där hon har varit med sin pappa i 9 dagar. Nairobi verkar helt underbart, med vänliga människor och god mat, i alla fall enligt min 8 åring, som säger att hon har träffat 22 jättetrevliga personer, sett både lejon och giraffer, badat som en galning och ätit jättegod mat och frukt. Men ingen kokbok hittade hon... :-( synd. Om någon kan rekommendera kenyansk mat meila mig gärna!

Idag åt vi rester fast egentligen skulle jag ha viljat laga en god fyllning till mjuka tacos, och nej, det har inget att göra med Krubb-Jespers planer på en möjlig taco-tema för det nya projektet han håller på med. Följande, otroliga enkla rätt är mycket vanlig i Mexiko:


Huevos con chorizo / Ägg med chorizo (2 pers)

4 ägg
1 chorizokorv (helst riktig spansk chorizo)
olja

Dela chorizon i mindre bitar (kuber eller smala skivor går bra). Värm lite olja i en stekpanna och stek chorizon tills den är lite knapprig. Vispa äggen och häll de över chorizon. Stek under omrörning i ett par minuter. Servera till frukost, lunch eller middag med varma vetetortillas och en god salsa!

Mer om: ,

Inga kommentarer: