Världens smaker: Salsa de chile guajillo

3.11.2007

Salsa de chile guajillo

I Mexiko äter man sällan smör- och grädde/mjölkbaserade såser. I stället använder man tomat- eller tomatillosås och ibland någon chillisås. Här är ett recept på en mild chillisås som passar bra till att koka vilken slags kött som helst.

Salsa de chile guajillo

10 guajillochillis
1 bit silverlök
2 vitlöksklyftor
1 msk tomatpurée
salt
olja

Blöttlägg guajillochillis i varmt vatten i 15 min. Dela dem i mitten och ta bort kärnhuset. Kör i mixer med 2-3 dl vatten, lök och vitlök. Värm 2 msk olja i en kastrull och häll i såsen. Stek ett par minuter under omrörning, blanda i tomatpurée, sänki värmen och koka under lock i ca 10 min. Smaka av med salt. När såsen är färdig kan man lägga i grytbitar av nöt eller fläsk eller kyckling (filée, ben eller lår) och låta det småkoka till köttet är färdigt. Desto mindre bitar desto snabbare blir rätten färdig. Servera med ris, svarta bönor och varma tortillas.


Har du inte tid går det lika bra att köpa färdiga mexikanska såser i tetrapack. La Costeña, ett mexikansk varumärke, säljer flera av sina produkter i Sverige, bl a har IKEA en bra sortiment och jag har hittat flera av såserna både på ICA och Hemköp.

Jag har en bild på en av såserna, en Adobosås som man kan använda på samma sätt som guajillosåsen.

Det blir nog mycket mexikanskt här i framtiden eftersom maten är så himla god! Men denna vecka tänker jag ändå ta tillvara inspirationen om Wallenbergarna jag läste om idag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Hit har jag inte hittat tidigare och lyckan blev extra stor när jag hittade receptet på en mexikansk röd salsa. Det ska bli ett av mina helgnöjen.

Gabriela, the Food Lover! sa...

Vad roligt att du hittade något du vill laga! Fler mexikanska recept kommer att dyka upp lite då och då. Berätta gärna sen hur det blev med salsan!

Karin W. sa...

Hej,
Nu har jag också hittat hit. Funderar just nu över vad guajillochillis är för någonting.

Gabriela, the Food Lover! sa...

hej Karin, nu har jag skrivit lite mer om dessa guajillos. Ha det bra!