Världens smaker: Rött ris

5.22.2007

Rött ris


Ofta lagar jag mexikanskt ris; den kan vara vit, rött eller grönt och passar till de flesta kött- och grönsaksrätterna. I Mexiko skulle man aldrig äta ett enkelt kokt ris, endast smaksatt med salt... utan där kokar man riset åtminstone i buljong och kan lägga i en vitlöksklyfta och några kvistar koriander. Ofta har man också i olika grönsaker som t ex ärtor, morötter och majs. Under flera år har jag provat mig fram till att laga ris som i Mexiko här i Sverige och har kommit fram till att Basmati är den sort som närmar sig mest. Här är ett recept som flera barn jag känner älskar!

Arroz rojo / Rött ris (4 pers)

4 dl Bastmatiris
1/2 finhackad lök
1 vitlöksklyfta
2 skalade och urkärnade tomater eller 1/2 burk krossade eller passerade tomater
1 - 2 dl ärtor
2 kvistar koriander
olja
6 dl kycklingbuljong


Skölj riset under rinnande kallt vatten och lägg i blött i ca 10 min. Sila av vattnet och låt torka i ca 30 min. Finhacka löken. Kör tomaterna i mixer. Värm oljan i en 2 l. kastrull och stek riset under omrörning tills den är gyllenegult. Tillsätt ärtorna, vitlöken och tomaterna. Stek ett par min under omrörning (det är lätt att tomaten bränns fast). Häll i buljongen och lägg i koriandern. Koka som vanligt, ca. 15 min under lock på svag värme.

Obs! Buljongen kan man göra genom att koka upp vattnet och röra ner ett par buljongtärningar.

2 kommentarer:

Frukostflingan sa...

Vilket trevligt recept! Jag gillar ris och måste bara prova detta i sommat. Undrar bara vad ungarna ska säga! ;-)

Gabriela, the Food Lover! sa...

Tack! Jag har ofta en av min dotters kompisar på besök (6år) och hon älskar rött ris. Hoppas du lyckas med receptet! Var försiktig då tomaten lätt bränns vid! :-)