Världens smaker: Slow food på argentinska

5.26.2007

Slow food på argentinska

Idag ska min man laga en argentinsk grill med kött, chorizo och den obligatoriska chimichurrisalsan som är så typiskt argentinskt.

Köttet är en stor ryggbiff i bit, ca 1 kg. Man gnider in köttet med grovsalt och grillar den i ca 1 1/2 timme. Riktig slow food!



Chimichurri salsan/såsen har vilat sig i kylskåpet i flera dagar nu. Receptet är enkel:

Chimichurri (räcker till en burk som på bilden)

2 1/2 dl olivolja
1 dl vittvinsvinäger
1 dl finhackad lök
3 finhackade vitlöksklyftor
1 dl finhackad persilja
1 msk cayennepeppar
1 tsk oregano
1 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar

Blanda allt och låt vila i minst ett par dagar men helst längre i kylen.

Chimichurri äts framför allt till grillat/stekt nötkött men jag tycker man kan prova sig fram och ha den som tillbehör till andra rätter som t ex kyckling eller fisk.

2 kommentarer:

Kinna Jonsson sa...

Jag älskar Chimichurri som jag hade nöjet att göra själv förra hösten. Min står inte utan jag äter den direkt. http://kinnasblogg.blogspot.com/2006/10/krlek-vid-frsta-munsbiten.html

Gabriela, the Food Lover! sa...

Visst är det lätt att laga Chimichurri? Och smaken är oslagbar... nyttig måste den väl oxå vara med dessa ingredienser.

:-)